Voortgezet lezen: Maak er een feest van in de klas!

Bent u het eens met onderstaande stelling?

De leeslessen die ik dagelijks geef, dragen ertoe bij dat zowel de kinderen als ik zelf veel plezier krijgen aan lezen; dus dat de kinderen als gemotiveerde lezer de school verlaten aan het eind van de basisschoolperiode.

Als u deze vraag met ‘JA” kunt beantwoorden, dan worden wij hier vanzelfsprekend heel gelukkig van. Wanneer u in alle eerlijkheid ‘NEE’ moet antwoorden op deze vraag, kunnen wij u misschien helpen om van de kinderen uit uw klas gemotiveerde lezers te maken en zeker niet onbelangrijk: ervoor te zorgen dat u zelf heel veel plezier beleeft aan de leeslessen die u geeft in de klas.

In deze bijeenkomst maak je kennis met de ontwikkeling in het voortgezet lezen; van hardop lezen naar stillezen. Daarnaast is er veel aandacht voor de wijze waarop je als leerkracht invloed hebt op de leesmotivatie van de leerlingen. Hierbij ligt de focus op een motiverende leesomgeving, aansluiten bij de interesse van leerlingen wat betreft de boeken, het houden van leesgesprekken met de leerlingen en het geven van een instructie die zich richt op leesmotivatie. Tijdens de bijeenkomst oefenen we deze instructie, daarom vragen wij u om uw eigen lievelingsboek mee te nemen en een lievelingsboek van de leerlingen uit de klas. Daarnaast willen wij u vragen een foto van uw eigen klas mee te nemen waaruit de motiverende leesomgeving blijkt.