Leeskilometers

Het is bijna vakantie. Kinderen blijven thuis, gaan dagjes uit, gaan in Nederland op vakantie of vertrekken misschien wel naar een ander land. Er worden waarschijnlijk heel veel kilometers afgelegd. Natuurlijk wil je ook dat de kinderen van jouw groep heel veel kilometers lezen. Hang daarom voor de vakantie een grote wereldkaart in je klas en zet een punaise bij de plaats waar de school staat. En vertel de kinderen dat daar jullie vakantiereis begint. Vraag de kinderen of ze tijdens de vakantie willen opschrijven welke boeken ze hebben gelezen en uit hoeveel bladzijden dat boek bestaat. Iedere bladzijde die wordt gelezen betekent 1 kilometer reizen. Wat denken de kinderen: Hoe ver zouden ze reizen in de vakantie? Door welke landen kom je dan allemaal? Blijven we in Europa, gaan we naar Amerika, Australië of lukt het ons om samen de wereld rond te reizen. Na de vakantie pak je de wereldkaart er weer bij. Iedere leerling geeft het aantal bladzijden door dat hij heeft gelezen, hoeveel kilometer heeft iedere leerling gelezen, prik voor iedere leerling een punaise in de kaart, je kunt naar Oost, naar West, naar Zuid of naar Noord. Wat zou er gebeuren als we alle kilometers bij elkaar optellen, waar zijn we dan helemaal naar toe gereisd? We zijn natuurlijk benieuwd hoe ver jouw groep heeft gereisd, laat je het ons even weten?
We wensen jullie allemaal een hele fijne vakantie toe en dat er maar heel veel leeskilometers worden afgelegd.🚗🚌🚲✈️🚊⛵️

Start LIST op basisschool De Flint in Deventer

Basisschool De Flint in Deventer is gestart met het LIST-project. Hun eerste doel was het realiseren van een prachtige leesomgeving op de leerpleinen. Wat is het prachtig geworden!

Leeskilometers maken

Impressie van de workshop 'Kleuters en letters past dat wel bij elkaar'

* Welke onderwerpen / richtingen passen bij een prentenboek?

* Hoe verbinden we verschillende onderwerpen binnen een thema?

Deelnemers hebben attributen/ voorwerpen meegenomen waarmee een semantisch netwerk wordt gevormd rondom een thema vanuit verschillende invalshoeken.