Groep 1 en 2: Kleuters en letters: Past dat wel bij elkaar?

Kleuters zijn nieuwsgierig en ontdekken voortdurend de wereld om hen heen. Hoe prikkel jij de nieuwsgierigheid naar de geletterde wereld en hoe neem je ze mee in de beleving van verhalen, boeken en schrijfsels. Maak je hiervoor gebruik van een methode? Of staat de methode je soms in de weg? Het is je namelijk vast al wel eens opgevallen dat sommige kinderen (bijna) alles al weten wat in de methode staat geschreven, hoe kom je dan aan die nieuwsgierigheid tegemoet?

Jij bent je als leerkracht bewust dat kleuters zich voor een groot deel ontwikkelen via spel in een rijke leeromgeving. In deze workshop kijken we welke rol jij kunt spelen in de inrichting en uitwerking van die omgeving, zodat alle kinderen daarvan kunnen profiteren en een volgende stap kunnen maken in de wereld van geletterdheid.

Na een korte introductie over de kennis die er is over de ontwikkeling van geletterdheid bij kleuters gaan we in deze workshop praktisch aan de slag met het uitwerken van een thema, waaraan activiteiten rondom beginnende geletterdheid worden gekoppeld. Nu zul je vast denken: ‘Ik werk toch al met thema ‘s?’ Dat is meestal wel het geval in een kleuterklas. Om die reden gaan we ook niet aan het werk met de gebruikelijke thema ’s of onderwerpen,  maar juist met essentiële thema ‘s, die de verschillende onderwerpen met elkaar verbinden. Hierdoor bouwt de kleuter kennis en begrip van de wereld op en neemt zijn woordenschat toe. Om dat begrip op te kunnen bouwen zoeken we minimaal 15 boeken passend bij het thema en bedenken we goede open vragen. Open vragen leiden tot de meest uiteenlopende antwoorden, antwoorden die niet fout, maar eigenlijk altijd goed zijn.

Na de workshop heb je een concrete start gemaakt met de opzet van een essentieel thema waar je op voort kunt bouwen en heb je praktische tips gekregen waarmee je morgen aan de slag kunt in de klas.