Aanvankelijk lezen: DE F VAN FEESBOEK

Ben je leerkracht van groep 3? Dan sta je voor een grote uitdaging, je wilt alle kinderen uit jouw groep leren lezen. Je kunt daarbij een beroep doen op een methode die je bij dit proces ondersteunt. Over het algemeen zien de methodes voor het aanvankelijk lezen er heel mooi uit, een duidelijke handleiding, wandplaten, letterkaarten, voldoende spelletjes waar de leerlingen mee aan het werk kunnen en werkboekjes waar de kinderen zelfstandig in kunnen werken. In de handleiding van de methode staat aangegeven elke kinderen risicoleerlingen zijn, welke kinderen voldoende hebben aan het basisaanbod en welke kinderen al vrij vlot zelfstandig aan het werk kunnen: je differentieert in drie niveaus binnen je groep. Gelukkig kun je de werkboekjes en spelletjes gebruiken voor de kinderen die al zelfstandig aan het werk kunnen, zodat jij je handen vrij hebt om met de risicoleerlingen aan de slag te gaan. Echter heb je geen tijd om even te gaan kijken bij de zelfstandig werkende leerlingen. Zo nu en dan kijk je als leerkracht de klas even rond: Gelukkig, ze zijn allemaal nog aan het werk.

Wel druk zo ’n leesles! Je hebt soms het gevoel dat je geen tijd meer over hebt. Je werkt (bijna) nog harder dan de kinderen. De vraag is of het ook anders kan. Moet je wel differentiëren in drie niveaus? Moet je wel alles doen wat in de methode staat aangegeven? Wat zou er gebeuren als je een aantal activiteiten overslaat?

In deze workshop leren we de leerkrachten hoe je een leesles veel effectiever kunt maken, zowel voor je zelf als voor de kinderen in je klas. Je leert verantwoorde keuzes te maken uit de methode op basis van wat er echt toe doet. Je leert de leeslessen aantrekkelijker te maken, door rekening te houden met de belangstelling van de kinderen uit jouw klas. En misschien wel het aller belangrijkste: er is heel veel tijd om lekker te lezen: want lezen leer je immers door het te doen!

Omdat scholen gebruik maken van verschillende methodes, vragen wij je de handleiding, een werkboekje en een leesboekje van de leesmethode mee te nemen.