aan de slag met de zeven pijlers van onderwijs in Begrijpend lezen.

Denkt je dat……..

 

- begrijpend lezen meer inhoudt dan alleen het aanleren en toepassen  van strategieën?

- begrijpend lezen voor leerlingen en leerkrachten  leuk kan zijn?

- begrijpend lezen meer is dan 'weten wat je leest?'

Is het antwoord op bovenstaande vragen ‘ja’ voor jou, kom dan naar onze workshop.

 

Begrijpen wat je leest is de essentie van lezen en daarmee is het één van de meest belangrijke vaardigheden die leerlingen moeten ontwikkelen op school. Als wij van mening zijn dat begrijpend lezen heel belangrijk is, dan zou het toch op zijn minst een heel aantrekkelijk vak moeten zijn op school? Helaas is dat niet het geval. Ervaringen in de schoolpraktijk laten zien dat leerkrachten in hun lessen geconfronteerd worden met leerlingen die weinig gemotiveerd zijn voor het vak begrijpend lezen.  Als leerkracht voel je je soms handelingsverlegen: je vraagt je af hoe je leerlingen gemotiveerd en betrokken krijgt. 

In deze bijeenkomst gaan we kort in op de zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen (Houtveen & Van Steensel (red.), 2022). Begrijpend lezen is een complex proces waarbij veel factoren een rol spelen, denk bijvoorbeeld aan kennis van de wereld en woordenschat. Daarna gaan we concreet aan de slag met een thema passend bij de wereldoriëntatievakken op je school. We zoeken daar kwalitatief goede boeken bij, die bijdragen aan uitbreiding van de kennis rondom het thema en bedenken essentiële vragen bij het thema. Aan het eind van de bijeenkomst heeft de leerkracht een start gemaakt met het thema en kan hij dit thema op basis van de kennis die hij heeft opgedaan in de workshop verder uitwerken in zijn eigen klas.

Om concreet aan het werk te kunnen, vragen wij u om 2 boeken (een fictie en een non-fictie boek) mee te nemen naar de bijeenkomst die passen bij het thema ‘Water: vriend of vijand?’.