LIST: Lezen IS Top

Lezen is Top in het Primair en Speciaal Onderwijs (LIST) is een leesinterventieproject voor scholen die (bijna) al hun leerlingen functioneel geletterd willen afleveren. LIST is ook bedoeld om leraren in de gelegenheid te stellen hun kennis en vaardigheden op het gebied van leesonderwijs te vergroten.

LIST gaat niet over het aanleren van een techniek. Het doel van het project is het ontwikkelen van gemotiveerde lezers die hun geletterdheid inzetten om te leren én te lezen voor hun plezier (zie ook curriculum.nu). Leestechniek is slechts een middel om dat doel te bereiken. In het LIST-project wordt de techniek van het lezen daarom steeds verbonden met leesbegrip en leesbeleving.

De inhoudelijke kennis en de uitvoering van LIST op scholen wordt gekoppeld aan schoolontwikkeling. Scholen leren tijdens het project systematisch te werken aan het verbeteren van de leerlingresultaten voor voorbereidend, aanvankelijk en vloeiend lezen. De aanpak van LIST is gebaseerd op de meest recente wetenschappelijke inzichten over het leesproces en uitgewerkt onder verantwoordelijkheid van Dr. Thoni Houtveen, Lector Geletterdheid (Faculteit Educatie van Hogeschool Utrecht) in samenwerking met Dr. Anneke Smits (OSO Windesheim).

Programma

In minimaal drie praktische teambijeenkomsten per jaar wordt met het gehele team gewerkt aan het opnieuw vormgeven van het leesonderwijs. Er wordt meestal gestart met het vloeiend of voortgezet lezen, daarna het aanvankelijk lezen en als laatste beginnende geletterdheid bij kleuters. In overleg kan het schoolteam besluiten een andere volgorde te kiezen.

Start van het project

We adviseren de school te starten met een voorlichting van het project voor de hele school. Deze voorlichting heeft een vrijblijvend karakter. Het doel van de voorlichting is dat het gehele team op de hoogte is van de inhouden en werkzaamheden die bij het project horen. Het is belangrijk dat LIST past bij de visie van de school en dat leerkrachten achter het project staan. Scholen kunnen ieder moment van het schooljaar met LIST starten.